• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Förbättra lån eller vad är bäst.

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
377
Poäng
487
Skulle behöva lite input och förslag på vilken väg jag ska gå eller hur ni hade gjort.
målet är självklart att bli skuldfri men i en lagom takt dvs kunna leva gott men utan att betala på lån i 10 år till.
Tänkte börja amortera extra och har en buffert på ca 20-25k som jag inte vill röra.
skulle även vilja spara en liten slant varje månad med och kanske sätta in på nån fond men förstår såklart att det är bättre att lägga dessa på lån istället.

Förutsättningar
Uc betyg 0,29%
Inkomst ca: 400k
Blanco ca: 375k
Underskott 2020 ca 18k
Förfrågningar 0st
Kreditkort 1st 20.000/ 0 kr utnyttjat

Lån 1 : Ica-banken 263.000 kr 3,84%
Lån 2 : Sevenday 110.000 kr 5,75%

Är det nån mening med att söka ett samlingslån och försöka förbättra villkoren något eller ska man bara låta bli ?
Ica banken är struliga med har jag förstått om man vill amortera extra. Känns som jag gillar sevenday mer men kan inte riktigt säga varför.

Tanken jag hade var att amortera lite extra på sevenday så jag kommer ner till 300k blanco och sen försöka se om dem vill ta över hela skulden från Ica banken men då gäller det ju att man får samma ränta eller ev lite bättre än på Ica
Hur skulle ni gjort ? :)
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 850
Mottagna reaktioner
1 837
Poäng
1 277
Det är givetvis bäst att bli av med det dyraste lånet först.
 

Chipp

Aktiv medlem
Poäng: 121
Blev medlem
23 September 2021
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
31
Poäng
121
Hårdspara, lev inte särskilt gott förrän du betalat av Sevenday till fullo så du snarast möjligast kan ta dig vidare till nästa steg. Påbörja fondsparande, kan ju belöna dig med att börja leva godare nu, men se fondsparandet som en lika självklar, stående månatlig utgift som ett lån till banken.

Kolla med SEB om dem vill ta över det återstående lånet från ICA. Du kan nog få en marginellt bättre ränta än du får från ICA. Har blanco hos SEB själv. Har aldrig amorterat extra men ska ju inte vara några problem enligt hemsidan.

Så hade jag gjort
 

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Hade inte rört något. Hade köttat ner sevendaylånet och sedan hoppat på icas lån. Men innan detta hade jag avslutatat kreditkortet
 

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
377
Poäng
487
Hade inte rört något. Hade köttat ner sevendaylånet och sedan hoppat på icas lån. Men innan detta hade jag avslutatat kreditkortet

Lite det jag är inne på med att bara köra på som det är. Måste ju ge lite iallafall om det ska vara värt att byta bank osv tänker jag.
5-10kr i månaden är inte värt besväret men börjar det röra sig om hundralappar så är det självklart att man ska göra något åt det.

Varför avsluta kreditkortet ? Många som säger att det är bra att ha en liten kredit som är outnyttjad.
Det är ett volvokort som jag brukar tanka, tvätta och serva bilen på. Nollställer det varje månad innan det rapporteras till UC för att det inte ska dra ner betyget.
 

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
377
Poäng
487
Tack alla för input och hur ni skulle gjort.
Kul att se om nån tänker likadant eller om nån har bättre idé.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Har du kollat med både Ica banken och sevendsy? Någon av dom kanske vill baka ihop dom? Ring fråga iaf ge det en chans.

annars går det ju söka samlingslån men vet ej hur som lånar ut 373 000. Du har ju bra betyg och inkomst. Räntan är ju också bra.

annars finns ju Northmill reduce som garanterar sänka räntan.

sevenday har ju också pris garanti hittar du lägre ränta så sänker dom? Står på deras sida iaf :)

ja svårt du gör som du vill. Har du ej tänkt ta bolån eller nått inom ett år kan du ju prova skicka en ansökan om samla båda. På t.e.x lendo zmarta eller nått. Upp till dig själv :)

jag personligen hade nog provar det.


Här kan du skriva i också hur mkt du betalar för båda samt om du skulle tjäna på att baka ihop dom på en annan ränta.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 317
Mottagna reaktioner
1 122
Poäng
897
Satsa på att öka sevenday och bli av med Ica. Sevenday har sänkt min ränta pga prisgaranti. 3 betalningsfria månader och inga problem med extra amortering
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp